lördag, maj 19, 2007

Livgivande sömn



Det är en fruktansvärd situation i dagens Sverige då det gäller sömnen. Folk går helt enkelt inte och lägger sig i tid, utan kan vara uppe till klockan 23 och 24 på vardagskvällarna. Sedan ringer väckaren före sex och de måste kliva upp outvilade och halvt utmattade. Och på sina arbeten i stressade yrken sitter tröttheten hängande över ögonlock och hjärna, vilket påverkar humör och livsgnista.

Många blandar ihop tröttheten med sitt arbete och tror att de är trötta för att de har ett otrivsamt jobb. Och därför känner de en befrielse när de kommer hem från jobbet och känner att äntligen får man leva som man vill. Nu vill man inte längre känna sig bunden av plikter och uppgifter utan bara göra det man själv vill. Så trots att de är trötta sätter de igång aktiviteter sent på kvällen och håller på långt in i natten, för att kunna känna sig lite lediga och fria. Så blir det ytterligare en natt med för få sömntimmar, och ytterligare en morgon när man vaknar helt outvilad och trött, och ytterligare en dag på arbetet när man helst känner att man skulle vilja lägga sig ner och somna ifrån allt…. Och så där pågår det dag efter dag.

På helgerna vill man ha roligt och trevligt. Därför äter man middag sent och dricker vin och är uppe ännu längre på kvällen. För nu får man äntligen sova ut på morgonen. Så både lördag och söndag sover man några timmar längre på förmiddagen. Tyvärr är sömnkvalitén sämre än vanligt pga av alkoholen man druckit båda kvällarna, så det går inte att återhämta den sömn man förlorat under veckan.

På måndagen så blir man så ännu tröttare efter att under helgen har rubbat dygnsrytmen. Kroppen har blivit van att ha sovmorgon och det känns okristligt tidigt när väckaren ringer före sex….

Jag har pratat med många som har dessa sömnvanor som jag nu beskriver. Jag brukar föreslå att om dom lägger sig senast 22.30 på vardagarna och håller samma tider på helgerna så kommer deras liv att förändras mycket positivt. Genom att vara pigg på dagarna kommer både arbete och fritid att kännas mycket mer stimulerande.

Men de flesta anser att gå lägga sig tidigt innebär att man sover bort livet. Det är som om man skulle kasta bort alla sina möjligheter och ge efter för en slags tråkig och omodern självdisciplin. Istället är det tvärtom! Att sova 8 timmar varje natt innebär att man får tillgång till alla andra timmar - både på jobbet och på fritiden – på ett nytt och berikande sätt.

Jämför en timme då man är pigg, utvilad och koncentrerad med en timme då man är trött och dåsig. Vilken timme tror ni att man känner sig mer levande?

En god nattsömn, 7-8 timmar är förutsättningen för ett gott liv. En dålig och alltför kort nattsömn är grunden för stress, utbrändhet och nedstämdhet.
Klockan är 22.32 och det är lördag kväll. Jag släcker lampan.
Godnatt!

11 kommentarer:

Anonym sa...

...säg det till ex. alla småbarnsföräldrar vars barn vaknar 50 11 ggr./natt av olika anledningar (ex. nästäppa så här på våren o.s.v. )...

...till tonårsföräldrar som oroar sej över div. ....

...lyckos dej som inte blir störd av något ???....

...natti natti ....

Anonym sa...

Jag skyller allt på dygnetrunt-teven. Förr blev det myrornas krig absolut senast klockan 23.00.

Sven Teglund sa...

Jag håller med om att det nog mer är tevens fel,än barnens. Det är ganska många år mellan småbarnsåren och tonårstiden,som man får sova ostörd. Och många år efter det....

Anonym sa...

Jag håller med dig ryssbält tapes. Själv lägger jag mig ofta 22.00 men nu på våren kan jag sträcka mig till 22.30 och jag har inga problem med trötthet och dåsighet eller att jag "plågas" av att vara på jobbet. Och när jag ibland festar till, ja då får jag lida i flera dagar efteråt. Jag "förlorar" minst två dagar efter en blöt fest. Ibland är tre glas vin för mycket, men eftersom det andra är för kärleken vill jag inte missa det och det tredje är för sömnen så vill jag också ta det. Men jag tror att det vore klokt att hoppa över det tredje glaset ibland och speciellt om man tagit en rökig whisky före maten. Och när barnen var små räknade jag timmarna som jag fick sova i stället för timmarna jag inte fick sova och det hjälpte mig mycket. Jag använder också de tankesättet när jag av en eller annan anledning sovit dåligt. Men man ska inte tro att det hjälper när man är "bakis". Då misstar man sig.

Anonym sa...

Jag ska genast skärpa mig. Men varför är det så svårt att komma i säng i tid fastän jag gärna vill få till åtminstone 7 timmar/natt? Lite svårt är det då övriga samboenden inte har samma tider utan hinner få sina 8 timmar även om de lägger sig sent.

Nu börjar det nya livet. Och jag ska bli god och glad på jobbet.

Anonym sa...

Om utgångspunkten är att det viktigaste är hälsan och ansvaret ens eget,då är skribenten på rätt spår. Tillräcklig sömn och regelbundenhet i livet tycks vara en väg att må bra i medelåldernstid. Festerna/ alkohol har numera ett högre pris i återhämtning och frågan är om det är värt det ??

Sömn är inte bara sömn.Nattens teater - drömmarna - är en föreställning jag inte vill missa. Där finns spännande kunskap. Ett meddelande från en själv till en själv.

Sven Teglund sa...

anonym: Det är väl därför drickandet minskar med åren, priset blir för högt. Men ibland, då tar jag en fylla ändå och räknar bort två dagar som du säger...

maja:jo det är svårt att "lämna dom andra". Men det underlättar om man är en fanatisk projektmänniska.... som just nu har sömnen som projekt!

agneta: Du har helt rätt. Sömnen ger ju inte bara ett gott liv
utan sömnen har också ett egenvärde; det är den tid då vi kanske utvecklas mest, när vi drömmer...
Men det är faktiskt så att om man sover bra, och tillräckligt många timmar, så vaknar man oftast utan att komma ihåg vad man drömt.

Anonym sa...

Därför brukar vi som går i gymnasiet med sovmorgon och tråkiga lektioner säga att man vilar ut sig på vardagarna. Det är lika bra så.
Men fan, jag kommer också att behöva ha ett 8-17 jobb med ansvar över sitt eget arbete. Frihet under ansvar. Ansvar gör att man jobbar, inte vilar. Fan.

Anonym sa...

Kommentar: Drömminnet går att träna upp. God sömn inklusive drömmar är en fullt möjlig kombination. det är en träningssak!
Drömmen är utveckling, helt riktigt, men man då måste man förstå sin dröm. Den har flera nivåer, som lager på lager. Utan insikt ingen utveckling.

Anonym sa...

Helt rätt. Vad skam håller jag på med? Läser bloggar mitt i natten. Typiskt sådant man kan fastna i när timman är sen. God natt!

Sven Teglund sa...

Idag sa dom på nyheterna att en tredjedel av alla trafikolyckor beror på trötthet.
Som vanligt har The Ryssbält tapes varit föruseende och redan varnat alla för sömnbristens faror!