fredag, maj 11, 2007

Fåtöljen

En arbetskollega berättade om hennes kompis som skulle sälja sin gamla
trista 50-talsfåtölj på Blocket för 300 kronor. kompisen blev överhopad av
svar. Så mycket svar så att kompisen anande att någonting var lurt. Hon
bad en antikhandlare titta på fåtöljen. Dn var visst värd 70000 kronor.
Såvitt jag vet är fåtöljen fortfarande osåld.

I detta överjästa konsumtionssamhälle fyllt med fåtöljer och alla andra
prylar så kan jag förundras över att någon är beredd att betala 70000
kronor för en 50-talsfåtölj. Det finns en uppsjö av fåtöljer och andra
grejer överallt som människor betalar mer eller mindre för. Dessutom
produceras hela tiden nya fåtöljer i mängd som människor köper. Som vän av
måttfullhet och enkelhet undrar jag var alla dessa fåtöljer och andra
prylar ska ta vägen i våra hem?

Själv är jag ägare av en fåtölj inköpt på gamla OBS interiör i Luleå 1987.
En fin trotjänare som för en blygsam inköpskostnad har tjänat sin ägare i
snart 20 år. Den måttfulle ser ingen anledning att byta ut den.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har Du missat att 50-talet är inne just nu---?

Sven Teglund sa...

jag är aldrig inne eller ute. Om jag någon gång råkar vara inne är det av en tillfälligthet och någonting jag inte vet något om

Anonym sa...

Det måste vara en sån där skön fåtölj som man bara kunde göra på 50-talet. Sån som man kan sova middag i, som man gjorde på den tiden. Sen kom 60 och 70-talet och vi vet ju alla vars det slutade.... med ergonomi och sitta rätt, reglage fram eller åt sidan. det blir ju bara fler sätt att sitta fel på.
Just nu sitter jag ganska dåligt faktist.
Skönt att jag snart ska köpa en ny stol så får jag skicka den här gamla skitstolen till brännbart.