måndag, januari 14, 2008

Vinter



Så var den då på ett besök, vintern. Inte den riktiga vintern med åtskilliga minusgrader i dess följe. Medeltemperaturen i denna nordliga horisont ska vara 10-11 grader under noll så här års. Idag är det i alla fall -3c och fredagens blöta snö har fyllts på av nattens torrare variant.
Trybusken utanför mitt fönster är för första gången denna vinter klädd i skönt vitt och hela världen blir ljusare. Närmsta grannen har fått glädjefnatt och snöslungan har gått nästan en halvtimme.

Men, underbart är kort. Det är bara till att glädja sig åt nuet. Till veckan väntar åter milda sydvindar och blötväder. Vi kanske kommer till en tid då vi inte vet vad köldknäpp är. Måtte inte framtiden göra oss så knäppa!

Johan

Andra bloggar om: ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Här var det vintertweakat.

(Tweaka, kallas det tydligen, när man justerar och fixar till sin blogg.)

Anonym sa...

Snyggt!
Boktips uppskattas mycket.

Moddan sa...

Till och med jag saknar köldknäppar

Anonym sa...

Blev bättre med mildare färger.

Sven Teglund sa...

Vi gillar förändringar, men inte blötväder och ishalka.
Längre fram kommer jag att börja botanisera lite mera kring vädret. Jag som alltid giltt att betrakta vädret och göra mina personliga iakttagelser glädjer mig åt det välförtjänta intresse dessa frågor nu börjar att väcka.