torsdag, december 14, 2006

Att prata i sömnen..

Tänk om det vore så att vi egentligen, när vi tror att vi lever, så sover vi. Att allt det här som händer varje dag är en dröm, visserligen i kronologisk ordning och dag efter dag, men ändå en dröm. När vi går och lägger oss på kvällen så vaknar vi och det vi idag tror är sömn och dröm är det verkliga livet.

Det är inte helt otroligt att det är så eftersom hela vår verklighet, som kommer in med sinnesintrycken, skapas om till en världsbild i våra huvuden. Vår värld skapas av hjärnan.
Men det går åt båda hållen. Om man inte har ord för en viss blåfärg, som en stam i Afrika inte har, så då ser man inte heller den färgen. Det vill säga om vi inte skulle ha ordet blå så skulle vi aldrig få se en blå himmel.
Ett faktum är att himlen redan idag inte är blå för engelsmän, utan den är blue.

I filmen the Matrix tar man fasta på den här idén och visar hur mänskligheten egentligen består bara av hjärnor uppkopplade till ett gigantiskt datasystem, som producerar hela vårt liv direkt in i nervsystemet. Upplyftande tanke, att bara behöva leva så att säga online.

Mitt liv börjar snart bli på det sättet. Jag är hela tiden uppkopplad på nätet och har tillgång till vänner, musik och tankemässigt utbyte. Jag ser på konst, film och teater på en skärm och snart träffar jag inga människor i verkliga livet.
Men det gör ingenting.
Jag har redan träffat tillräckligt många idioter i den här jävla sura moderatstyrda skitnationen!

Oj, nu vaknade jag. Var är jag….? Jag har väl inte sagt nåt dumt och pratat i sömnen ..?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det där sista måste ha varit i sömnen eller kanske var du helt vaken. Det blir svårt att veta hädanefter vad som är dröm och sömn i förhållande till att vara vaken. Själv blir jag helt förrvirrad, kanske sover jag nu och drömmer att jag skriver.Sitter jag vid datorn nu eller inte.

Anonym sa...

Måste bara skriva att det här måste vara den mest delikata av bloggar. Inte för att jag är någon större bloggkännare, men det är oftast så otroligt vackert och skirt skrivet. Och en liten känga till höger ibland, vilket kan behövas. Jag hittade hit via Berts blogg och kikar in lite då och då och njuter.

Tjusas av tanken av att det är genom vår subjektiva livsvärld som vi tolkar den objektiva yttre. Det kan ju bli vadsomhelst. Sikken grej! Att man t ex tror att man är vaken, men allt utspelar sig i ens egna tankar och drömmar.

Då kan man ju kanske styra livet till att bli precis vad man vill? Tanken svindlar.

Maja

Sven Teglund sa...

Maja: Roligt att du gillar vår blogg! Just det där du skriver att vi kan styra vårt liv precis som vi vill,det tror jag verkligen på.

Det viktiga är hur man tar det, inte hur man har det....