tisdag, april 17, 2007

Ornitologer och autologer



Att ”titta på fåglar” blir för ornitologen ”observationer av arter”. Hur många arter som kan bestämmas vid en fågelexkursion blir viktigare än själva upplevelsen av fågellivet. Och att observera särskilt sällsynta fåglar - kanske nån fink som bara finns i Sibirien och sedan förirrat sig hit - blir höjdpunkterna i skådandet.

Själv har jag alltid haft svårt att särskilja olika fåglars sång och har ofta känt avundsjuka mot självsäkra artbestämmare. Som självförsvar har jag surt konstaterat att jag hellre ”upplever” sången än håller på att samla observationer. Men jag vet att det är löjligt av mig.

När jag så kom i kontakt med den moderna formen av fågelskådning, autologi, blev jag förtjust. Äntligen något som kunde passa mig, tänkte jag och satte igång med stor entusiasm.

För oinvigda läsare kan jag förklara att en autolog gör observationer av bilars registreringsnummer och samlar på dessa. Registreringsplåten har tre bokstäver och tre siffror. Som autolog kan man både vara intresserad av bokstäverna och/eller siffrorna. Själv har jag valt att koncentrera mig på siffrorna enbart.

Så här går man tillväga; Sök en bil med siffrorna 001. Notera bilmärke, tidpunkt och plats för observationen. Sök därefter en bil med siffrorna 002 och gör samma noggranna dokumentation som tidigare. När du hittat tvåan så går du vidare; 003, 004 osv upp till 999. Då du gör observationen av 999 har du gått i mål.
Jag är inte säker på om man kan klara det under en livstid.

Det finns vissa regler. Man måste se varje nummer i turordning. Om du bara sett 001 måste du se 002 innan du får räkna in en 003:a. Man får inte heller fuska genom att vända sig till bilregistret. Alla observationer ska ske ute i fält, på vägar, gator och parkeringar.

När man under lång tid sökt en siffra och nästan börjat misströsta, och plötsligt utan förvarning, ser bilen med det den eftersökta sifferkombinationen, ja då känns det härligt. Upplevelsen kan mycket väl stå i paritet med ornitologens upphetsning över observationen av en liten oansenlig men sällsynt fågel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter lite smått autistiskt men det är en gåva man ska vara rädd om.

Sven Teglund sa...

Jovisst,det är auto-istiskt...