torsdag, maj 04, 2006

Ett gult hus



Ett gult hus.
Sedan ett träd, ännu utan löv, som skymmer den starka vårsolen, och skapar en blå skugga mot husväggen. Allt det där fascinerar mig, och jag blir emotionellt upphetsad.
Men varför stannar jag inför just detta motiv? Ett barndomsminne? Kanske.
Eller bara en förtjusning över komplementfärgerna, och den harmoni de skapar.
Jag vet inte, det spelar ingen roll.

Huvudsaken att de finns där.
Motiven.
Men egentligen finns de inom mig.
Händelser, upplevelser och känslor som lagrats i amygdala och hippocampus.
Känslor som kan väckas till liv av ett synintryck;
av ett gult hus, ett träd utan löv, som skymmer den starka vårsolen och skapar en blå skugga mot husväggen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inspirererad av ett Gult Hus,kommer även jag att rusa ut i vårsolen,söka efter motiv,som förhoppningsvis kan framkalla emotionell upphetsning----

Sven Teglund sa...

Hoppas du hittar ditt motiv, och att känslan kommer..... Det är underbart!

Anonym sa...

Jag får tankar om hur det ser ut inne i det gula huset.Jag tror att där inne finns mycken emotionell upphetsning och fantasier sätts igång. Det kunde lika gärna varit ett grönt hus för mig för insidan är alltid viktigast.Jag tycker ändå om just det gula huset,den gula färgen. Det strålar så mycket värme ifrån det.