måndag, maj 22, 2006

Anteckningar från Gammelstadsviken,Bron 060521

Förlossningen är fullbordad. Platsen är inne i en ny brytningstid. Landskapet på väg att byta skepnad, både i ljud och bild. Sommaren står inför dörren.

Lövsångarn har jämte flugsnapparen blivit de stora dominanterna bland tättingarna. Spindlars vävande börjar ränta sig. Insekter av olika slag fyller skogen och nässelfjärilen har ersatts av kålfjärilen. Den Norrbottniska budbäraren om en sommar i antågande, kabbelekan, blommar i vassen.

Även människor har gjort sina avtryck i den skira grönskan. Bränt gräs och ris för att hålla landskapet öppet. Ett vällovligt initiativ, men blicken av sot och aska gör döden närvarande.

Erland (sädesärlan) för mig tillbaka till livet. Parningen pågår för fullt för honom och alla andra flygande vänner vid platsen.

Jag önskar att få bli kvar i denna brytningstids skira grönska med blandning av gammal förmultnelse och spirande liv. Snart tar det grönt överlastade över. Då får jag hitta andra gömmor för lågmäld förväntan, för stillheten….

(strax därefter)

En man går förbi och frågar om jag ser några fåglar. En yngre kvinna joggar raskt över bron med sin musik i mp3-spelaren. Hon hinner ge mig ett leende.

Vi blir till på olika vis.

En kvinna från Bagdad som via sin blogg ger sin syn på kriget och människors tragedi. Jag med mina ord som vill förmedla vårens lågmälda eufori.

Olika världar, olika ord och intryck. Så länge vi förmedlar oss och ser bär vi livet inom oss…

Nya fåglar i mitt sällskap:
Lövsångare, svartvit flugsnappare, svartsnäppa, fisktärna, storskrake, gluttsnäppa, korp,
Skata (!), samt en sångare från vassen som låter som en kärrsångare (knappast sannolikt)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Målande årstidsbeskrivning--

Sven Teglund sa...

Vi målar med ord, med bilder. Naturen bjuder rikt med sitt konstnärsskap.

Anonym sa...

Gammelstadsviken blir alltmer intressant för mig tack vare ditt beskrivande av allt som du så fint fångar upp. Tack!

Sven Teglund sa...

Det finns platser inom oss och omkring oss som är värda många besök om vi ger oss tid att se och stanna upp....

Anonym sa...

Har under våren följt fågelskådaren,björkvännen och poeten med stort intresse.Varmt tack för läsvärda texter och vackra bilder.Tar nu tillfälligt uppehåll,en annan kontinent väntar.Skön sommar!