söndag, juli 15, 2007

Valter är slut

Det var en jobbig vecka.
Det regnade varje dag, vilket i och för sig var bra med tanke på alla stugprojekt som skulle utföras, men regnet förmörkade också familjens sinnen och gjorde humören sura. Och när man skall snickra är det inte så bra om humöret är lågt, det har en tendens att påverka arbetet negativt och fylla det med motgångar.

Och motgångar blev det. Vi åkte till Ikea för att köpa konsolen Valter men den var för tillfället slut i lager. Vi åkte till Kalix för att köpa färg och vi blev osams om vilka kulörer som skulle vara bäst och tvingades lämna affären utan färgburkar. Vid uppsättandet av en vägg sprack en bräda och vi åkte igen till Kalix och köpte en ny men upptäckte när vi kom tillbaka att den bara var 17 mm tjock när den borde ha varit 23 mm.

Och så där fortsatte det hela tiden. Som om Gud plötsligt hade fått för sig att jag var Job och att jag skulle testas om jag höll måttet. Men det gjorde jag naturligtvis inte.

Jag misströstade, tappade självförtroendet, blev förbannad på mig själv, skyllde ifrån mig, anklagade min fru, gav upp, blev deprimerad, argsint, tystlåten och bestämde mig till slut för att semestern var totalt förstörd.

Då kändes det lite bättre och solen råkade titta fram bakom molnen. Tur att Gud förstod att jag tål inte så mycket. Inte så mycket som Job i alla fall.

När Job hade förlorat allt, alla sina djur, alla sina söner och döttrar, då stod Job upp och rev sönder sin mantel och skar av håret på sitt huvud. Och han föll ned till jorden och tillbad och sade:

”Naken kom jag ur min moders liv,
och naken skall jag vända åter dit;
Herren gav, och Herren tog.
Lovat vara Herrens namn!”

Att jag aldrig lär mig, tänkte jag. Det världsliga saknar betydelse! Det finns tider då det går bra och allt fungerar smidigt och klanderfritt, och det finns tider som kantas av motgångar, misstag och svårigheter. Så är det bara, och det finns ingen anledning att gå emot tillvarons grundläggande principer.

Acceptera det som är. Ta en motgång med lugn och ro utan upphetsande känslor. Ta en framgång på samma sätt, utan att yvas allt för mycket. (Men nog är det väl förjävligt ändå att Ikea inte har konsolen Valter i lagret...!!!!!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Valter är eftertraktad.Jag letade honom i Kungens kurva. När man väl får tag i honom är han pålitlig och tålig.Valter stärker ens självförtroende som snickerska. När man väl fått honom där man vill ha honom, så kan man lita på honom. Valter är sannerligen ingen dussinvara. Hos mig är han engelskt röd.

Det är tålamodet som ska prövas i dessa Job situationer, som alltid uppstår när man är som minst tålig. Det är garanterat något man ska lära sig just då fast man inte vill just precis då. Antagligen ska man bara sätta sig när och vänta tills tålamodet återvänt

Sven Teglund sa...

Det låter fint att din Valter är engelskt röd. Måste vara snyggt. Kanske ska pröva det mot den ockrafärgade väggen...

Det har du nog rätt i, att det handlar mycket om mod att tåla.