torsdag, juli 05, 2007

Spikarna, en plats att besöka



Det finns platser som jag inte åker förbi. Ställen där personer, som jag känner, har sin förankring i tillvaron och i livet.

Det är konstigt med sådana ställen. För mig betyder de något bara för att det betyder något för den person, som jag har en relation till. Jag har själv ingen direkt relation till platsen, men får det ändå, med hjälp av en andrahandskontakt.



Spikarna heter ett gammalt fiskeläge längst ut på Alnön i Sundsvall. Gunnar är mitt medium och min andrahandskontakt. Han har växt upp i Sundsvall och stugan på Spikarna är hans barndom.

Jag kommer med min motorcykel en måndagskväll och Gunnar och hans syster tar emot i den gamla fiskarstugan. Det är en underbar kväll när vi sitter på altanen och lyssnar på måsarna, båtarna och festen i stugan mitt över viken. Sent på kvällen går vi en promenad på baksidan ön, och hoppar på stenarna precis som Gunnar gjorde som barn.



Ljuset från havet är magiskt och jag känner att Gunnar känner sig lycklig. Det känns som om barndomen ligger mycket nära i tid denna kväll. Alltför nära kanske.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det känns stort.