torsdag, juli 05, 2007

Gunnar Ekelöf 100 år

Det är en grekisk värme som har intagit
denna svenska sommar. Jag sitter och
dricker en tekopp inne i den kvava hus-
värmen. Därute närmar sig daggens
svalka. Men mördarmyggen härskar där-
ute så vi stänger in oss och börja tänka
andra tankar.

Jag läser ett gammalt BLM-nummer från
1968 och i en artikel pågår ett samtal mellan
Lars Gustafsson och Göran O Eriksson om
Gunnar Ekelöf. Den sextonde mars 1968
dog Gunnar Ekelöf och i år skulle han ha
fyllt 100 år. Göran O och Lars G fäster sig
vid Ekelöfs mod då han som få stora för-
fattare förmår förena naivitet med intellekt-
ualism.

Min Ryssbältvän brukar tala om Ekelöfs
poesi som filosofi och levnadsvisdom.
Han får medhåll av Göran O och Lars G.
Jag får också hjälp av Ekelöf när ens
egna erfarenheter inte räcker till.
Poesi som ger bekräftelse, som ger
tröst eller förstärker den stora gåtan
att finnas till.

Jag tycker att vi tar med oss Ekelöfs
mod till morgondagen.
Vi kanske kan svalka oss litet längre.

Inga kommentarer: