onsdag, augusti 23, 2006

Meningslöshet



Jag sitter just nu, i detta ögonblick, framför min dator och skriver.
Eller för att vara mer exakt, den mening som börjar med ”Jag sitter just nu….” skrev jag alldeles nyss. Jag tog först och tryckte på tangenterna J-a-g sedan fortsatte jag med s-i-t-t-e-r-mellanslag-j-u-s-t ..osv.
Men allt detta hände för en liten stund sedan. Just nu känner jag att det kliar under min högra fot. Eller för att var mer exakt, det kliade just när jag slog ner tangenterna k-l-i-a-r men hade slutat när jag skrev f-o-t. Konstigt vad tiden går fort ibland, nedteckandet tar ofta längre tid än själva händelsen.

Det är nästan omöjligt att hinna beskriva nuet och det som händer just nu när jag sitter här och skriver om nuet och det som händer just nu.

Varför ska det vara så svårt! Vad är det som hindrar oss att formulera något just nu, utan att det genast bli gammal skåpmat?

Min fråga som jag ställde i förra meningen, ett stycke sedan, var en retorisk fråga.
För jag vet nämligen svaret. Här kommer svaret som jag antydde att jag visste i förra meningen som jag skrev för en liten stund sedan. (Hur länge sedan kan inte ni veta eller hur?, det syns ju inte i texten)

Svaret är helt enkelt symbolismen.

Om jag skriver ett ord så förstår ni vad det betyder. Ni förstår att orden bara är symboler för andra saker. Skriver jag t ex fot så är ju inte fot en riktig fot, utan det motsvarar en fot i verkligheten. Det förstår ju vem som helst ( men inte barn och idioter). Och genom att jag sätter samman flera ord i rad, som alla har en symbolisk betydelse så skapas ju en berättelse. Och i en berättelse går alltid tiden. Början på en mening ligger oftast längre bak i tiden än slutet.

Därför, om jag skriver att ”jag sitter just nu, i detta ögonblick, framför min dator och skriver” så ljuger jag. När meningen är färdigformulerad så har det redan skett och tvingat er läsare att bli på efterkälken.

Så det finns bara en lösning på hela problemet.
För att hamna helt i nuet måste man bryta med symbolismen och skapa ord utan betydelse!
Då först försvinner tiden och vi hamnar på samma sida som barnen och idioterna.
Följ mig till den andra sidan. Om Ni törs…..

Jik gur paka sinu flish dirno bej jekot libba drejk ol jyt

Gyrt haste vatyd dyrosik kitelöb blåp pålus nöl öjmo

Kände ni ?
Kände ni fläkten av nuet i de meningslösa orden, som läpparna aldrig någonsin tidigare har uttalat. Och som inte skapar något meningsfullt sammanhang i hjärnan och därför låter oss vara precis där orden just nu finns.

Eller fanns, i förra stycket……

Säg mig, börjar jag bli tokig ?
….inte en dag för tidigt…eller för sent….

5 kommentarer:

Anonym sa...

Och fläkten gick på högsta läget och tur är det eftersom nuet är så kort, så skönt att det finns ett nu ändå men ack så svårt att hinna fånga det, om man nu ska fånga det eller bara låta det vara som det är, allt.

Sven Teglund sa...

Du har nog rätt, det är meningslöst att försöka fånga det. Men jag kan ändå aldrig låta bli, verkar det som.
Att försöka, menar jag.

Jag och jag själv sa...

det där är ju mitt språk som jag uppfann i somras: Latrin.

det är det bästa språket. Skönt att du förklarat vad man ska med det till, för det visste inte jag. Jag bara skrev massa mail och sånt på Latrin. Men det är skönt att skriva Latrin, kanske kan man säga att det är en form av rening? (i trippel bemärkelse!!!)

Sven Teglund sa...

Kul att vi är inne på samma spår.Latrin, vilket bra namn på detta språk!
Symbolismen uppstod i Frankrike på slutet av 1800-talet. Där började man bryta sönder "naturen" och låta det omedvetna få större betydelse.Även språket bröts sönder, och fria versen blev resultatet. Här går vi äntligen ett steg längre ...
Ser du att bilden är från Göteborg ?

Anonym sa...

Kvalificerat latrin - underbart!